jún 2025
Výstava výrobcov kópií historických hudobných nástrojov
Theatrum Instrumentorum
V dňoch 14.-15.6.2025 občianske združenie Ars Musica v spolupráci s Hudobným centrom usporiadali výstavu výrobcov kópií historických hudobných nástrojov
Theatrum Instrumentorum, na ktorej výrocovia z viacerých štátov Európy prezentovali vlastnú remeselnú výrobu.
Podujatie organizačne pripravil Patrik Sabo.
Autorkou fotografií je Jarmila Uhlíková.
december 2024
Jana Kalinayová-Bartová, Eva Szórádová
Erdődyovci - mecéni umenia a hudby ꞏ Anton Erdődy (1714 - 1769)
Vydavateľstvo Ars Musica vydalo publikáciu -
Erdődyovci - mecéni umenia a hudby ꞏ Anton Erdődy (1714 - 1769).
Kniha predstavuje mecénske aktivity grófa Erdődyho v ich komplexnosti a jedinečnosti, približuje diela a udalosti, ale analyzuje aj príčiny a podnety, ktoré formovali jeho mecénske zámery.
Generál gróf Anton Erdődy (1714 – 1769) bol reprezentantom jedného z najvýznamnejších uhorských rodov, z ktorého vzišli nielen významní cirkevní a svetskí hodnostári, ale aj štedrí podporovatelia umenia.
Anton Erdődy, najstarší syn Juraja Leopolda Erdődyho, významného úradníka v uhorskej štátnej správe, sa doteraz nestal predmetom intenzívnejšieho historiografického záujmu a výskumu. Podrobné štúdium prameňov postupne pretváralo málo známe meno v galérii erdődyovského rodu na reálnu osobnosť s vlastným životným príbehom, v ktorom kresťanská zbožnosť, dobročinnosť, túžba po kráse a harmónii, záujem o teológiu a náboženskú filozofiu, vzťah k umeniu a vede a ich podpora zohrávali podstatne dôležitejšiu úlohu než vojenské či politické ambície.
Podrobne rekonštruuje stavebný vývoj prepychového sídla, ktoré dal gróf vybudovať v dnešných Trenčianskych Bohuslaviciach, uvádza umelcov a remeselníkov, ktorí na ňom pracovali, ale oživuje aj každodenný a spoločenský život na dvore, v ktorom hudba mala tiež svoje miesto. Gróf Erdődy urobil zo svojho bohuslavického sídla, hoci len na niekoľko rokov, významné duchovné a spoločenské centrum regiónu. Ak by sa zachovalo do súčasnosti, bolo by zaiste výnimočným vkladom do nášho kultúrneho dedičstva a nepochybne atraktívnou turistickou destináciou. Publikácia chce aspoň sčasti nahradiť túto stratu a priblížiť pozoruhodné úsilie jedného mecéna, ktorému história veľmi nepriala.
december 2021
Patrik Sabo
Sólové duchovné koncerty Samuela Capricorna
Vydavateľstvo Ars Musica vydalo publikáciu -
Sólové duchovné koncerty Samuela Capricorna.
Sólový duchovný koncert je špecifický druh sakrálnej hudby 17. storočia, charakteristický individuálnosťou, subjektivitou a intímnym charakterom obsahu.
Koncentrácia umeleckej výpovede do jediného vokálneho hlasu bola etablovaným spôsobom hudobného vyjadrenia už od čias Florentskej cameraty a neprestávala byť aktuálnou výzvou ani o viac ako polstoročie neskôr.
Pre Samuela Capricorna (1628 – 1665), významného luteránskeho skladateľa polovice 17. storočia, sa stal sólový duchovný koncert predmetom záujmu najmä na sklonku jeho krátkeho života, v čase, keď pôsobil ako kapelník württemberskej kapely v Štutgarte, hoci prvé skladby tohto druhu skomponoval už počas bratislavského pobytu. Autor publikácie Patrik Sabo predostiera analýzu všetkých 18 zachovaných sólových duchovných koncertov Samuela Capricorna. Capricornus v nich koncentroval prvky svojho vrcholného štýlu, ktorý je charakteristický virtuozitou partov, miešaním vokálnej a inštrumentálnej melodiky, sofistikovanou prácou s textom a tektonikou skladby, inovatívnymi rytmickými prvkami a rozvinutou afektovou teóriou s hudobno-rétorickými figúrami.
september 2021
Interaktívny workshop
BaroCo – stará hudba stále mladá
Občianske združenie
Ars Musica usporiadalo interaktívny workshop
BaroCo – stará hudba stále mladá, na ktorom sa účastníci dozvedeli viac o tom, o čom je historicky poučená interpretácia starej hudby a v čom spočíva práca “starohudobníka”. Na zaujímavej ceste tajomstvami barokovej a ranoklasicistickej hudby ich so svojimi dobovými hudobnými nástrojmi sprevádzali absolventi a študenti tohto odboru na prestížnych európskych školách:
Dorota Matejová (priečna flauta)
Ľubica Paurová (čembalo)
Michal Raitmajer (viola da gamba)
Adam Štefunko (čembalo)
Viktor Tomek (husle).
Podujatie sa konalo tri dni za sebou na troch miestach:
- Bratislava, 7. septembra 2021, Konzervatórium, Tolstého 11, začiatok o 13:00 hod.
- Žilina, 8. septembra 2021, Konzervatórium, J. M. Hurbana 48, začiatok o 10:00 hod.
- Košice, 9. septembra 2021, Konzervatórium, Timonova 2, začiatok o 13:00 hod.
Podujatie organizačne a dramaturgicky pripravil Adam Štefunko.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, hlavný partner projektu.
Čo bolo obsahom workshopov? To sa môžete dozvedieť z týchto videí:
lekcia 1: Historické ladenia
lekcia 2: Afektová teória
lekcia 3: Barokové tance
lekcia 4: Ornamentácia
lekcia 5: Improvizácia
december 2020
Jana Kalinayová-Bartová a kolektív:
Hudobné dejiny Bratislavy. Od stredoveku po rok 1918
Vydavateľstvo Ars Musica vydalo reprezentatívnu publikáciu –
Hudobné dejiny Bratislavy. Od stredoveku po rok 1918. Publikácia ponúka syntetizujúci pohľad na bohatý a mnohotvárny hudobný život mesta od najstarších prameňmi doložených čias až po rok 1918. Kniha je prvým zväzkom plánovanej dvojzväzkovej monografie hudobných dejín Bratislavy od stredoveku po súčasnosť. Podoby hudobného života mesta tu možno sledovať v časovej postupnosti a zároveň v rámci širokého spektra tematických okruhov, zahrnujúcich stredoveký liturgický spev i svetskú hudbu, hudbu v prostredí cirkevných inštitúcií – farských kostolov a chrámov reholí, hudbu počas korunovácií, pôsobenie šľachtických hudobných kapiel, hudobnej školy, nototlačiarske a hudobnovydavateľské aktivity, hudobno-spolkovú činnosť, formy verejného hudobného života, hudbu v Mestskom divadle, hudobné nástrojárstvo a ďalšie témy. Hudobná kultúra mesta sa čitateľovi odvíja prostredníctvom objasňovania úlohy a prínosu inštitúcií a ťažiskových hudobných osobností v kompozičnej, interpretačnej, organizátorskej, pedagogickej a ďalších oblastiach. Pozornosť je venovaná aj slávnym rodákom a ich miestu v hudobnej kultúre nasledujúcich generácií obyvateľov mesta. Rozsiahly text je sprevádzaný bohatou obrazovou dokumentáciou, viaceré z takmer 200 vyobrazení prameňov sú zverejnené po prvý raz, čím zvyšujú atraktivitu vydaného titulu.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, hlavný partner projektu.
december 2018
koncert
In dulci jubilo – vianočná hudba 17. storočia
Vianočnú atmosféru navodil koncert
In dulci jubilo – vianočná hudba 17. storočia, ktorý občianske združenie Ars Musica usporiadalo 22. decembra 2018 vo farskom kostole Najsvätejšej Trojice v Trnave-Modranke. V podaní súboru
Il Cuore Barocco zazneli vianočné duchovné koncerty Bernarda Storaceho, Phillippa Friedricha Böddeckera, Carla Pallavicinu, Serafina Pattu, Giovanniho Paola Cimu a ďalších talianskych a nemeckých autorov sakrálnej hudby 17. storočia, ktorých tvorba bola vtedy známa aj na kostolných chóroch hudobných centier Slovenska. Na koncerte účinkovali Anna Kňažíková (soprán), Andrew Hallock (kontratenor, cink), Tomáš Kardoš (violončelo, dulcian), Jakub Mitrík (teorba), Martin Gedeon (organ), Patrik Sabo (cink).
Podujatie organizačne a dramaturgicky pripravil Patrik Sabo.
Hlavným sponzorom podujatia bolo Mesto Trnava.
máj 2016
EMIW – Early Music Instruments Workshop
Čo je to cornetto? zaži / spoznaj / vypočuj / vyskúšaj
To, že cornetto nie je len obľúbená zmrzlina, sa mali možnosť dozvedieť účastníci seminára venovaného dnes už zaniknutému hudobnému nástroju – cinku. Podujatie sa konalo 10. mája 2016 v átriu Filozofickej fakluty Univerzity Komenského na Gondovej ulici 2 v Bratislave. Výrobca nástrojov a hráč na cinku Andrew Hallock z Holandska spolu s muzikológom Patrikom Sabom predstavili návštevníkom cink z hľadiska jeho histórie, konštrukcie a zvukovej charakteristiky. Návštevníci si mali možnosť prezrieť, vypočuť a vyskúšať rôzne typy tohto nástroja, ktoré poskytol k dispozícii ich tvorca – Andrew Hallock. Zároveň priblížil svoje výrobné metódy pomocou nedokončených exemplárov, na ktorých bolo možné sledovať rôzne stupne výroby a skryté časti nástroja. Odhalil niektoré špecifické “tajomstvá” výroby kvalitného cinku a jeho dobrého ladenia. Taktiež prezentoval aj časť náradia, ktoré pri práci používa. Predstavené nástroje zahŕňali nielen kópie dobových exemplárov, ale aj verzie vyvinuté na základe tradičných výrobných techník a pozorovaní originálov deponovaných v múzeách.